Marketing relacyjny opiera się na nawiązywaniu i utrzymywaniu stałych relacji z nabywcą. Z tym, że nie mamy na myśli tutaj sympatycznych asystentów sprzedaży, którzy bawią nas ciekawą konwersacją, mając nadzieję, że kolejnym razem przyjdziemy znowu na luźną pogawędkę, a korzystając z okazji kupujemy sobie coś nowego. Taki rodzaj marketingu opiera się bardziej na produktach, które proponujemy klientom. Na podstawie tej wiedzy powstał program lojalnościowy (programylojalnosciowe.pl).
Jest to jedna z prób utrzymania klienta na dłużej. Jeśli się nad tym chwilę zadumamy, to niemalże każda sieć sklepów posiada właśnie coś takiego. A jeżeli zaglądniemy do naszej portmonetki, okaże się, że mamy w nim co najmniej kilka kart stałego klienta. To właśnie dowód takiego programu. Dostając taką kartę, jednocześnie informują nas, że każdy zakup to jakiś konkretny bonus- punkt, albo większa zniżka. Tym sposobem otrzymujemy sygnał, że kupując w tym miejscu można oszczędzić. Planujemy robić tu zakupy, gdyż to się nam opłaca. Rzecz jasna, to się stanie w bliżej nieokreślonej przyszłości, ponieważ te punkty należy jeszcze nazbierać, aczkolwiek perspektywa jest godna uwagi.