Pozycjonowanie w wyszukiwarce – jak przypodobać się wyszukiwarkom

Czy ktokolwiek potrafi wyobrazić sobie życie bez internetu? Ja zdecydowanie nie… Globalna sieć już dawno zagościła w miejscu pracy oraz naszych prywatnych czterech ścianach. Ktoś może zauważyć, że ludzie potrafili się komunikować skutecznie już dawno temu a ja pytam o jakość tej komunikacji. Owszem – można było wysłać wiadomość pocztą i czekać (nigdy tak na prawdę nie wiadomo ile) aż adresat otrzyma (albo nie) naszą wiadomość.

Portfel, pieniądze

Autor: sxc.hu
Źródło: http://sxc.hu

Żeby być pewnym iż ją otrzymał musieliśmy czekać tyle samo czasu na potwierdzenie lub odpowiedź. Później umożliwiono nam niemal natychmiastową komunikację przy użyciu telegrafu lub telefonu jednak za pomocą tych wynalazków byliśmy w stanie jedynie przesyłać krótkie komunikaty i głos co jedynie częściowo oddawało proces komunikacji. Radio (radioodbiorniki samochodowe) i telewizja z kolei umożliwiały przesyłanie informacji tylko w jedną stronę co uniemożliwia równoczesne wysyłanie i odbieranie informacji. Dopiero internet dał nam niezawodną, szybką i dwustronną komunikację, w której treść komunikatu mogła być praktycznie w dowolnej formie.

Internet zyskał swoją popularność w głównej mierze dzięki stronom www (World Wide Web), na których można było zamieszczać coraz bardziej interesujące treści. Ilość stron www zaczęła rosnąć w tak dużym tempie, że powstała potrzeba stworzenia szybkiego narzędzia do znajdowania interesujących nas informacji. Jedną z pierwszych popularnych wyszukiwarek była altavista.com ale od jakiegoś czasu najbardziej znaną i zyskującą coraz więcej zwolenników jest Google.com. W tym momencie samo nasuwa się pytanie jak wygląda kwestia poprawności wyników w porównaniu do wysyłanych zapytań i czy użytkownik ma w ogóle wpływ na wyświetlane wyniki. Tematem tym zajmuje się branża pozycjonerska albo krotko – SEO.

SEO (z ang. Search Engine Optimization) to w dokładnym tłumaczeniu optymalizacja silnika wyszukiwania a po ludzku – pozycjonowanie stron www. Mało ludzi wie, że internauci mają wpływ na wyniki wyświetlania stron dla różnych zapytań. Rozwinął się już nawet biznes zajmujący się tylko tym konkretnym zagadnieniem. Mimo iż jest to wciąż branża niszowa, to na polskim rynku jest już kilka poważnych firm zajmujących się tym zagadnieniem. Na czym polega ich praca? Tego nikt nie wie, ponieważ każda z firm broni dostępu to swoich danych tak aby jak najlepiej je wykorzystać z zyskiem dla siebie. W internecie jest jednak dużo wiadomości na ten temat np. na adresem także każdy użytkownik może poznać podstawy SEO w kilka minut.

Aby skutecznie wypozycjonować witrynę należy ściśle przestrzegać zaleceń Google. Przejrzysta struktura strony oraz występowanie na niej pozycjonowanych fraz to podstawa. Historia interesującej nas domeny, również ma wpływ na jej pozycję wśród wyników wyszukiwania. Jeżeli planujemy zmienić pozycję strony, powinniśmy uważać aby robić to w sposób rozumny to znaczy taki, który nie spowoduje dodania tej strony do filtra bądź w najgorszym przypadku usunięcia z wyników wyszukiwania. Taki sposób pozycjonowania, który jest zgodny z zaleceniami Google nazywamy etycznym pozycjonowaniem. Profesjonalne firmy zajmujące się pozycjonowaniem stosują tylko takie praktyki, które są uznane za etyczne. Najlepsi pozycjonerzy posiadają zaplecze oraz podpisują umowy partnerskie z innymi serwisami internetowymi, co pozwala im na skuteczne funkcjonowanie.

Pozycjonowanie jest procesem tak złożonym, a mechanizmy wyszukiwania Google zmieniają się tak często, że aby zawsze być na bieżąco z tematem należy cały czas śledzić zmiany na tym trudnym rynku. Widzimy więc, że jest to zajęcie dla pasjonatów a nie dla ludzi planujących szybki zarobek przy małym nakładzie pracy. Pozycjonowanie to również proces długoterminowy co odstrasza ludzi pragnących szybkiego zysku. Jeśli i Ty pragniesz zostać pozycjonerem proponuję zacząć zgłębiać ten temat już dziś.