Jak dokonać oceny wartości firmy?

Obowiązek wycenienia wartości własnej firmy wyskakuje najczęściej w sytuacji otrzymania przez jej właściciela początkowej propozycji sprzedaży swojego przedsiębiorstwa. W w takim przypadku właściciel musi przemyśleć czy proponowane mu warunki transakcji są dla niego dobre, co nieuchronnie prowadzi do pytania „Ile tak naprawdę jest warta moja firma?”. Dziś chciałabym opisać rzeczywiste aspekty wyceny zakładu jako elementu procesu jego sprzedaży.

pracownik

Autor: Chris & Karen Highland
Źródło: http://www.flickr.com

Z słowem wyceny firmy czy też zorganizowanej jej części zarządca może się zetknąć już wcześniej przy różnych innych sytuacjach. Wycena przedsiębiorstwa czy też udziałów firmy jest np. typowym działaniem w trakcie dokonywania zmian struktur prawnych przedsiębiorstw. () Przeróżnego rodzaju wycen dokonuje się także w sytuacji tworzenia skonsolidowanych sprawozdań finansowych do poznania wartości godziwej aktywów. Wycena może być również elementem zabezpieczeń przyznawanego przez bank kredytu. Wyceną firmy można nawet nazwać zwykłe symulacje porównawcze wyników własnej firmy w stosunku do wyniku i wartości spółek giełdowych, które może zrobić praktycznie każdy, kto ma pojęcie o rynku kapitałowym oraz giełdzie.

Jeśli zainteresował Cię taki artykuł, zobacz inne informacje w tym temacie. Najlepiej sprawdź sam windykator oferty pracy, znajdziesz tutaj podobne wiadomości.

Niestety przydatność tych wszelkich wycen do kompetentnego ocenienia wartości firmy w etapie sprzedaży jest nie wielka.

Jest to wywołane tym, że wartość zakładu można określać w inny sposób a główną kwestią, którą warto zawsze w pierwszej kolejności włączyć dokonując wyboru metod wyceny jest jej dążenie. Przyglądając się od kilku lat praktykę biznesową mogę zauważyć, że całkowicie inaczej ocenia się wartość działalności dla celów księgowo- podatkowych, inaczej w celu wprowadzania akcji spółki do obrotu giełdowego a jeszcze inaczej przy znajdowaniu dla zakładu inwestora strategicznego. Czytaj: machate.pl/wycena_przedsiebiorstw-oferta.html.

kariera

Źródło: pixabay

W związku z tym jednym z koniecznych elementów etapu sprzedaży firmy jest ocenienie wartości tej firmy pod względem rozważanej transakcji.Rodzajów wyceny przedsiębiorstwa jest bardzo dużo, ale do zadań transakcyjnych stosuje się przeważnie 3 grupy metod: porównawcze, dochodowe i majątkowe, z którymi powinno się zapoznać.